Połamana rączka, porysowany wierzch walizki czy pęknięcia – możliwe, że i Wam zdarzyło się na lotnisku odebrać swój bagaż w takim stanie. Co zrobić, jeśli za uszkodzenia walizki odpowiadają linie lotnicze, którymi podróżowaliśmy? Czy należy nam się odszkodowanie za powstałe szkody? Pewnie!

 

uszkodzona walizka

Uszkodzona walizka – reklamacja

Niemiła niespodzianka

Wychodzisz z samolotu, kierujesz się w stronę odbioru bagażu. Już za chwilę poczujesz na swojej twarzy ciepłe promienie słońca i rozpoczniesz upragnione wakacje. Czekasz na swoją walizkę – jest! Popękana, porysowana, z ułamaną rączką… Zdecydowanie nie jest to wymarzony sposób rozpoczęcia wakacji…             …ale trudno, stało się. Podpowiemy Ci jednak, co w takiej sytuacji zrobić.

Uszkodzona walizka – działaj szybko!

Po pierwsze, działaj szybko, ponieważ szanse na uzyskanie odszkodowania są stosunkowo wysokie. Jedno jest pewne, uszkodzona walizka to wina linii lotniczych. Mówi o tym porozumienie montrealskie, regulujące aspekty prawne ruchu lotniczego na całym świecie. Od momentu odbioru bagażu masz 7 dni na zgłoszenie uszkodzenia przewoźnikowi. Jeśli nie dotrzymasz tego terminu, stracisz szansę na otrzymanie odszkodowania, a uszkodzona walizka pozostanie tylko Twoim problemem.

Wyślij pisemną reklamację

Po drugie, jak zaznaczyliśmy powyżej, należy powiadomić linie lotnicze o zaistniałej sytuacji. Nie wystarczy jednak wysłać maila! Takie zgłoszenie powinno zostać dostarczone na piśmie. Nie udawaj się z takim dokumentem do biura rzeczy znalezionych, a bezpośrednio do przewoźnika. Uszkodzona walizka powinna zostać sfotografowana. Załącz jej zdjęcia i opisz szkody. Jest to dosyć uciążliwa procedura, ale w ten sposób zwiększasz swoje szanse na pozytywne rozpatrzenie reklamacji.

Wysokość odszkodowania

Pamiętaj również o tym, że maksymalna kwota odszkodowania wynosi 1137 SDR  (międzynarodowa jednostka rozrachunkowa), czyli ok. 1400 euro. Kwota ta tyczy się zarówno walizki, jak i jej zawartości. Jeśli jednak Twój bagaż nie zostanie zagubiony, a jedynie uszkodzony, to kwota 1400 euro wydaje się dosyć satysfakcjonująca.

Nie spodziewaj się jednak, że kwota odszkodowania będzie równa cenie nowej walizki – jeśli otrzymasz odszkodowanie, to zwrócona zostanie Ci jedynie równowartość tego, ile Twoja walizka warta była przed uszkodzeniem/zagubieniem.

Naprawa walizki

Jeśli Twoja walizka została zniszczona i chcesz, aby ją naprawiono, nie działaj na własną rękę. Linie lotnicze często współpracują z firmami, które szybko i fachowo zajmą się Twoim uszkodzonym bagażem. Z reguły uszkodzona walizka powinna zostać wysłana na adres linii lotniczych, gdzie zostanie przekierowana do naprawy.

________________________________________________________________________________

Uff, uszkodzona walizka to problem. Na szczęście już wiesz, jak sobie z nim poradzić. Spodobał Ci się ten wpis? Jeśli tak, to zapraszamy do podobnych artykułów:

Zniesienie roamingu w Europie

Przepełniona Majorka 2017

Odwiedź też ➡️ HolidayCheck.pl w celu sprawdzenia opinii o hotelach oraz porównania ofert i cen wczasów.