Rozpoczęty w poniedziałek rano strajk personelu naziemnego na lotniskach Tegel i Schoenefeld w Berlinie będzie trwał wstępnie do 5 rano w środę. Oznacza to praktycznie całkowity paraliż berlińskiej przestrzeni powietrznej i odwołanie około 90 procent zaplanowanych lotów.

Strajk na lotnisku

Strajk na lotnisku – i co teraz?

Podróżni planujący wylot z berlińskich lotnisk powinni śledzić na bieżąco sytuację, gdyż strajkowi grozi eskalacja. Nastroje strajkującego personelu pogorszyły się ze względu na postępowanie linii lotniczych Ryanair oraz Easyjet, które sprowadziły z zagranicy własnych pracowników i własnymi siłami odprawiły 18 lotów. W tej sytuacji związek zawodowy branży usługowej Verdi, będący inicjatorem strajku, zapowiada dalsze protesty bez wcześniejszego informowania pasażerów.

Co robić, jeśli planujemy wylot z lotniska, na którym obowiązuje strajk?

Strajk na lotnisku oznacza kłopoty dla wszystkich pasażerów, dlatego powinniśmy znać swoje prawa. Głównym źródłem informacji w przypadku takich sytuacji powinna być linia lotnicza, z której usług korzystamy lub touroperator, który sprzedał nam wycieczkę. Także porty lotnicze na swoich stronach internetowych przedstawiają szczegółowe informacje dotyczące aktualnych przylotów oraz odlotów.

Odwołanie lub odroczenie lotu

Klient może anulować swoją rezerwację na odwołany z powodu strajku lot i żądać zwrotu pieniędzy. Osoby, które nie anulują rezerwacji, mają prawo do skorzystania z późniejszego lotu. Muszą jednak uzbroić się w cierpliwość i oczekiwać na zakończenie strajku. Pamiętajmy, że sama zapowiedź strajku nie jest jednak podstawą do anulowania rezerwacji.

Opóźnienie lotu

W przypadku lotów do 1500 kilometrów, które mają opóźnienie co najmniej dwie godziny, pasażerowie mają prawo do wykonania bezpłatnych połączeń telefonicznych, napojów, posiłków a nawet do noclegu w hotelu. Pasażerowie połączeń na dystansie 1500 do 3500 kilometrów, nabywają tych uprawnień po opóźnieniu lotu o co najmniej trzy godziny, natomiast od 3500 kilometrów po czterech godzinach. Podróżni oczekujący na samolot powyżej pięciu godzin, mogą już domagać się zwrotu kosztów biletu. Linie lotnicze starają się jednak rozwiązywać takie sytuacje ugodowo i jeśli to możliwe, organizują komunikację zastępczą, np. liniami kolejowymi.

Punktualność

Nawet w sytuacji, gdy samolot ma duże opóźnienie, podróżni zawsze powinni stawić się na lotnisku o czasie planowanego odlotu. W przeciwnym razie można stracić połączenie, gdy linie lotnicze zaoferują pasażerom lot zastępczy.

Odszkodowanie

W przypadku odwołania lub opóźnienia lotu powyżej trzech godzin, pasażerowie zgodnie z rozporządzeniem 261/2004 Parlamentu Europejskiego mają prawo do odszkodowania w wysokości do 600 euro. Dotyczy to jednak tylko sytuacji, które nie są konsekwencją tzw. „siły wyższej”, czyli zdarzeń, na które przewoźnik nie ma wpływu, tj. warunki pogodowe uniemożliwiające lot, zagrożenie bezpieczeństwa, destabilizacja polityczna, niespodziewane wady samolotu, a także strajki.

Pamiętajmy, że jeśli odwołany lot stanowi część wycieczki wykupionej u touroperatora, pasażer może dochodzić swoich praw u organizatora. Klient biura podróży może domagać się proporcjonalnego zwrotu wniesionej opłaty, ze względu na skrócony czas urlopu.


Spodobał Ci się ten wpis? Jeśli tak, to sprawdź jeszcze te artykuły:

Uszkodzona walizka – reklamacja

Jak zbierać mile Miles & More z HolidayCheck?

Odwiedź też ➡️ HolidayCheck.pl w celu sprawdzenia opinii o hotelach oraz porównania ofert
i cen wczasów
.