Wyobraź sobie, że linie lotnicze, bazując na danych zebranych o konkretnym kliencie, wyceniają zasobność jego portfela i na tej podstawie ustalają cenę biletu. Zakładając taki scenariusz, klient biznesowy otrzyma wyższą cenę, niższą natomiast osoba niezdecydowana, licząca się z kosztami, którą jeszcze trzeba zachęcić. Duże zainteresowanie linii lotniczych dynamiczną wyceną biletów może oznaczać, że czeka nas w najbliższym czasie rewolucja w ustalaniu cen za bilet lotniczy!

Dynamiczna wycena kosztu biletu lotniczego. Photo by Bambi Corro on Unsplash

Dynamiczna wycena kosztu biletu lotniczego. Photo by Bambi Corro on Unsplash

Dynamiczna wycena biletów bazująca na naszych przyzwyczajeniach i historii podróży to rewolucja w ustalaniu cen za bilet lotniczy i nie taka odległa przyszłość jak nam się wydaje. Coraz więcej przewoźników wykazuje zainteresowanie tą technologią.

Jak linie lotnicze pozyskują informacje o swoich klientach?

Zacznijmy od tego, że dostępne narzędzia, tj. np. pliki cookies, pozwalają na zapamiętanie preferencji użytkownika Internetu oraz personalizowanie stron w zakresie wyświetlanych treści czy reklam.

Dodatkowo rejestracja konta na stronie internetowej przewoźnika pozawala na zgromadzenie takich informacji jak wiek oraz możliwości finansowe klienta, dzięki czemu otrzyma on unikalną i spersonalizowaną cenę za miejsce w samolocie.

Do tej pory koszty podróży były uzależnione od pory roku, konkretnego dnia tygodnia czy godziny odlotu. Już wkrótce te parametry nie będą miały jednak najmniejszego znaczenia. To Ty jako klient będziesz pracował na swoją taryfę i Twoje zachowania w Internecie będą miały na nią niewątpliwie wpływ.

Rewolucja w ustalaniu cen za bilet lotniczy

Według Johna McBride’a, dyrektora ds. zarządzania produktami firmy PROS dostarczającej oprogramowanie dla dużych graczy, tj. Lufthansa, Emirates i Southwest, niektórzy operatorzy wprowadzili już częściowo dynamiczną wycenę biletów. Uważa on, że rok 2018 będzie przełomowy, gdyż kilku dużych przewoźników jest żywo zainteresowanych wprowadzeniem nowego systemu dynamicznej wyceny.

Do tej pory linie lotnicze były ograniczone przez dostępną liczbę klas taryfowych wprowadzonych w następstwie deregulacji przemysłu lotniczego w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Z tego względu przewoźnicy byli w stanie wycenić dynamicznie koszt biletu, jednak musieli zastosować się do obowiązujących klas taryfowych. Oznacza to, że finalnie bilet podlegał zbiorowej, a nie indywidualnej wycenie.

Na czym polega dynamiczna wycena?

Wprowadzenie mechanizmu dynamicznego ustalania cen pozwoli liniom lotniczym na przyjęcie bazowej taryfy, uprzednio wyliczonej na podstawie profilu konkretnego klienta. Pod uwagę brany będzie m.in. rodzaj podróży oraz przypuszczalna zasobność portfela danego użytkownika.

Jeśli podróżujesz często do miejsc, w których znajdują się ważne centra biznesowe, linia lotnicza zaklasyfikuje Cię jako klienta biznesowego. Skutkować to może niestety wyższą opłatą za bilet. Przewoźnik zakłada, że i tak kupisz droższy bilet, bo musisz być w danym miejscu o konkretnym czasie. Nie możesz pozwolić sobie na zakup biletu w innym terminie, po niższej cenie, gdyż nie zdążysz na ważne spotkanie.

Z drugiej strony, jeśli regularnie korzystasz z usług konkretnej linii lotniczej i uczestniczysz w jej programie lojalnościowym, możesz zostać za to wynagrodzony. Swoim stałym klientom przewoźnicy mogą proponować bezpłatnie dodatkowe usługi, tj. pierwszeństwo wejścia na pokład oraz podania posiłku.

Innym przykładem jest klient, który ostrożnie i długo przegląda oferty, szukając najbardziej korzystnej. Jeśli przez dłuższy czas nie możesz się zdecydować na zakup, linie lotnicze mogą Ci w tym pomóc obniżając końcową cenę biletu. To być może zachęci Cię do częstszego zakupu biletów, co generuje dochody linii lotniczych.

Na cenę biletu wpływać będzie też historia Twoich podróży, to czy wykupujesz usługi dodatkowe, czy latasz bez bagażu rejestrowanego, itp. Jeśli jesteś klientem, na którym przewoźnik nie zarabia, prawdopodobnie w przyszłości zapłacisz więcej za bilet lotniczy.

Co dynamiczna wycena oznacza dla klientów?

Niektórym personalizacja oferty może kojarzyć się z uzyskaniem jakichś korzyści, prawda jest jednak inna. Jedyną motywacją linii lotniczych jest tylko i wyłącznie maksymalizacja ich przychodów.

Przewoźnicy wyceniają obsługiwane przez siebie trasy bazując na niezliczonej ilości zmiennych oraz na informacjach pozyskanych na temat klienta, które prawdopodnobnie utrudnią znalezienie najkorzystniejszej oferty.


Jeśli przypadł Ci do gustu nasz wpis, to polecamy także inne:

5 zaskakujących tajemnic samolotów, do których nie przyzna się żadna linia lotnicza

5 faktów na temat podróżowania samolotem, o których nie miałeś pojęcia

Bagaż podręczny: co można zabrać do samolotu?

Odwiedź też ➡️ HolidayCheck.pl w celu sprawdzenia opinii o hotelach oraz porównania ofert i cen wczasów.