Renesans we Włoszech: wszystko zaczęło się od kopuły.


kopulaKatedra Santa Maria del Fiore (katedra Matki Boskiej Kwietnej) we Florencji to od wieków symbol miasta i przedmiot największej dumy jej mieszkańców. Gigantyczne rozmiary budowli, a zwłaszcza kopuły, sprawiają, że z wielu miejsc w mieście jest doskonale widoczna i stanowi bardzo charakterystyczny element florenckiej panoramy.

Budowę gotyckiej świątyni  w 1296 roku rozpoczął wybitny rzeźbiarz i architekt, Arnolfo di Cambio. Pomimo że konsekracja kościoła  nastąpiła w 1436 prace wykończeniowe trwały jeszcze długo (neogotycka fasada, którą notabene krytykowano za nadmiar dekoracji, powstała dopiero w XIX wieku!). Osobny rozdział w historii katedry stanowią dzieje wznoszenia majestatycznej kopuły. Uważa się, że to właśnie ona dała początek wielkiej rewolucji w architekturze, zwanej renesansem.

Problem, jak zbudować kopułę nad skrzyżowaniem naw średniowiecznej katedr, długo trapił jej budowniczych. Kopuła musiałaby nakrywać przestrzeń o średnicy 46 metrów, a dotąd jeszcze nikt nie podjął takiego wyzwania. Poszukując rozwiązania rozpisano konkurs na projekt. Zwycięzcą okazał się Filippo Brunelleschi i w 1420 roku rozpoczęto prace budowlane. Architekt (początkowo znany jako złotnik i rzeźbiarz) zaproponował niezwykle nowatorskie rozwiązanie: podwójną kopułę z czaszą wewnętrzną i zewnętrzną, która nie wymagała konstrukcji kosztownego rusztowania w czasie prac. Brunelleschi sięgnął po starożytną technikę, zastosowaną podczas budowy Panteonu: cegły kładziono pod takim kątem, aby powstał szkielet przejmujący ciężar, a wtedy niepotrzebne było żadne podparcie. Mocna czasza wewnętrzna podtrzymywała więc lżejszą czaszę zewnętrzną. Całość liczyła 91 m wysokości. Lekko wydłużony kształt kopuły z zewnętrznymi żebrami dobrze komponował się z wcześniejszą gotycką budowlą. W 1436 roku ukończono latarnię, a wieńczącą ją kulę z krzyżem dodano już po śmierci architekta.

Osiągnięcia Brunelleschiego dalece wykraczały poza rozwiązania techniczne gotyku i na zawsze odmieniły panoramę Florencji .  Od powstania “kopuły Brunelleschiego”  w środowisku artystycznym pojawił się nowy obyczaj – sygnowanie dzieła przez twórcę-architekta.

  1. Z katedry rozpościera się przepiękny widok na Florencję, warto więc pokonać tych “kilka” schodków na szczyt. Kopułę i freski można obejrzeć bardzo dokładnie. Tuż obok katedry mieści się Baptysterium ze słynnymi Drzwiami Raju oraz wieża Giotto. Sam plac jest niewielki (trudno nawet zrobić zdjęcie z oddali :)), ale niezwykle urokliwy. Uliczki skupione wokół placu są śliczne, zwłaszcza w okresie świątecznym, kiedy to zdobi się je licznymi światełkami.

    Miłego nad Arno
    Agata


Dodaj komentarz

pole opcjonalne

  1. Brak trackbacków.